Krijg jij genoeg vitamine D?

Nu dat de zon weer lekker schijnt kunnen we op een makkelijker manier aan onze vitamine D behoeftes voldoen. Als je dit dan maar op een verstandige manier doet en niet uren achter elkaar gaat liggen ‘bakken’……… 
Vitamine D (de actieve vorm D3 is waar ik het hier over heb) wordt gevormd in ons lichaam onder invloed van zonlicht. De lever slaat het op en transformeert het naar 25-hydroxyvitamine-D.

Het is echter zo dat onderzoek heeft aangetoond dat er steeds meer mensen een tekort aan vitamine D hebben(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21846429). 
In dit onderzoek wordt mijns inziens een nogal conservatieve ‘optimale’ grens genomen van ≥ 75 nmol/L (25-hydroxyvitamine-D).

Dr. Robert Heaney heeft jarenlang onderzoek gedaan naar vitamine D en hij komt tot de conclusie dat waardes < 80 nmol/L niet voldoende zijn voor het goed functioneren van verschillende lichaamsfuncties en/of processen. Optimale waarde ligt rond de 120 nmol/L.

Vitamine D is natuurlijk belangrijk voor calcium opname en dus voor onze botten, maar wat veel mensen niet weten is dat vitamine D een belangrijke rol speelt bij de correcte werking van elke cel in ons lichaam. De bulk van onze vitamine D behoefte wordt gebruikt als een soort ‘sleutel’ die onze DNA bibliotheek als het ware activeert en vervolgens een signaal afgeeft (op cel niveau). Bij onvoldoende vitamine D wordt er geen signaal afgegeven en dit heeft grote gevolgen voor de werking van ons imuunsysteem.

De gevolgen van een tekort aan vitamine D verhoogd o.a. het risico op ziektes als kanker, diabetes, Parkinson, maar ook hoge bloeddruk en zelfs de jaarlijkse verkoudheid. Verder is er verband aangetoond tussen depressie en lage vitamine D waarden. Ook chronische vermoeidheid wordt in verband gebracht met lage vitamine D waarden.

Voldoende vitamine D bevordert aanzienlijk de juiste werking van het imuunsysteem.  Vitamine D3 komt ook voor in dierlijk voedsel zoals koud-water vissen en levertraan olie maar de hoeveelheden zijn meestal niet voldoende om een optimaal niveau te bewerkstelligen. 

Suppletie van vitamine D is meestal onvermijdelijk. Zeker gedurende de wintertijd in het noorden van Europa. Er is een behoorlijke variabiliteit per individu voor wat betreft de opname van vitamine D en daardoor heeft de een meer nodig dan de ander om optimale hoeveelheden te verkrijgen. 

Dr. Robert Heaney adviseert 75 IU vit D/kg lichaamsgewicht per dag vanaf geboorte tot aan volwassenheid. Voor een volwassene van 70 kg komt dat neer op 5250 IU. 
Hoe meer gewicht, hoe meer vitamine D nodig is. We kunnen ons beter druk maken over een tekort dan een over te veel vitamine D.

Het zou mooi zijn als de huisarts met enige regelmaat het vitamine D niveau zou testen. Daarmee zou waarschijnlijk veel schade op termijn voorkomen kunnen worden. Het zal nog wel even duren voordat dit als preventie methode toegepast gaat worden. Maar natuurlijk kun je altijd zelf een test laten doen. 

2 reacties op “Krijg jij genoeg vitamine D?

  1. Hallo;hoe komt het eigenlijk dat ik een teveel aan vit.D heb en mijn arts er niets over zegt.Ook heb ik het tegenovergestelde heb veel te weinig Magnesium en krijg daardoor om de 4 weken 1 baxter,is ni leuk,het duurt 3 uur voor hij leeg is groetjes Marina uit St.Job

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *