Brood

Dit lijkt me een mooi onderwerp om mijn blog mee te beginnen. Als Nutritional Therapist raad ik mijn klanten vaak aan om minder brood te eten. En dat valt niet altijd mee in ons brood-verslindende landje. Brood is bij veel huishoudens het hoofdbestanddeel voor zowel het ontbijt als de lunch.

Iets over de geschiedenis van tarwe……..
Tarwe is natuurlijk het belangrijkste ingrediënt in brood en tarwe komen we heel veel tegen  in andere voedingsmiddelen zoals koek, pizza, pasta, crackers, beschuit en ontbijtgranen. Tarwe is een van de voornaamste granen waarmee de mensheid zich voedt en werd zo’n 10.000 jaar geleden gedomesticeerd. Tot aan de industriële revolutie werd graan gemalen met behulp van maalstenen. Door de toenemende mechanisatie van het malen werd het o.a. mogelijk om hardere granen te verwerken die meer gluten bevatten.

Gluten gevoeligheid………
Moderne tarwe is bespoten met pesticiden en speciaal gekweekt zodat deze extra veel gluten bevatten. Gluten (latijns glue=lijm) zijn een kleverige substantie en geven elasticiteit aan het product wat er van gemaakt word. Hoe meer gluten hoe steviger het produkt.  
Gluten kunnen moeilijk verteerd worden door ons spijsverteringsstelsel en ze bevorderen  de groei van onvriendelijke bacteriën in de darmen. Deze bacteriën kunnen giftige substanties produceren en gas veroorzaken, of krampen of een opgeblazen gevoel. Dit is een vorm van gluten gevoeligheid. Soms zal mijn advies aan klanten zijn om eens een paar weken alle gluten te vermijden, maar dat hangt af van de symptomen.
Een extreme vorm van gluten intolerantie, lees onverdraagzaamheid,  is coeliakie.
Bij mensen die dit hebben veroorzaken gluten vaak (maar niet altijd) beschadigingen aan het slijmvlies van de dunne darm waardoor voedingsstoffen niet, of heel moeilijk opgenomen kunnen worden. Gezien de variëteit van symptomen die bij Coeliakie een rol kunnen spelen, is dit een onder-gediagnostiseerde ziekte. 
Wanneer delen van de onverteerde gluten, die peptiden heten, terecht komen in de bloedbaan veroorzaakt dit morfine-achtige eigenschappen die bij veelvuldige consumptie verslaving in de hand werkt. Dat kan verklaren waarom veel mensen het moeilijk om minder brood te gaan eten…… 

De voordelen van minder brood…..
Vaak blijkt dat mensen zich beter voelen wanneer ze eens een tijdje wat minder brood eten en daarvoor in de plaats andere granen proberen zoals rogge of spelt.  Ook al bevatten deze ook gluten, zij zijn toch anders samengesteld dan de tarwe-gluten. Minder brood betekent vaak minder opgeblazen, sneller verzadigd en een ander voordeel is dat broden van andere granen vaak ook op andere wijze bereid zijn. Roggebrood bijvoorbeeld bevat geen gist en een tijdje minder gist nuttigen heeft ook voordelen. 

2 reacties op “Brood

  1. Leuk en goed dat je uitleg gaat geven over wat voeding doet.
    En ik kan uit ervaring zeggen dat geen of minder brood goed is voor je darmen en je gewicht.

    Susan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *